Φεβρουάριος 7, 2019
||||| 0 0 |||||
150

Γιατί είναι σημαντικό να λέτε «μπράβο» στο σκύλο σας και πώς θα του πούμε ότι έκανε λάθος;

Πότε σταματάμε να επιβραβεύουμε το σκύλο μας; Ποτέ!

Όσο κι αν σας αγαπάει, δεν θα υπακούει «δωρεάν» για πάντα. Οι πράξεις που επιβραβεύονται θα επαναληφθούν, ενώ αυτές που περνούν «απαρατήρητες» θα ξεχαστούν. Γι’ αυτό, χρειάζεται περιστασιακά να αναγνωρίζεται η καλή δουλειά που κάνουν οι σκύλοι μας.
Ανάλογα με την περίσταση, επιλέγουμε το είδος της επιβράβευσης. Στο στάδιο της εκμάθησης, πρέπει να είναι κάτι άμεσο, όπως παιχνίδι, χάδι ή ένα «μπράβο», και όχι μόνο το καθιερωμένο μεζεδάκι.

Ο χρόνος που μεσολαβεί μεταξύ μιας εκτέλεσης και της επιβράβευσης πρέπει να είναι μικρός (1,5΄΄ – 2΄΄), ώστε να μπορέσει ο σκύλος να κάνει τη θετική συσχέτιση με τη συγκεκριμένη συμπεριφορά. Στις εντολές που ήδη γνωρίζει δίνουμε χαμηλής αξίας επιβράβευση («μπράβο», σύντομο χάδι). Μεγαλύτερης αξίας επιβράβευση (μεζεδάκι, πολλά χάδια) δίνουμε στις νέες εντολές ή όταν πρωτοδοκιμάζουμε την εκτέλεσή τους σε δύσκολες συνθήκες και σε περιβάλλον με περισπασμούς. Βαθμολογήστε από πριν την προτίμηση που δείχνει σε διαφορετικές λιχουδιές και παιχνίδια, για να επιβραβεύετε ανάλογα κάθε προσπάθεια.


Η λεκτική επιβράβευση είναι πολύ ενθαρρυντική για κάποιους σκύλους.
Ο τόνος της φωνής σας, όμως, παίζει τον μεγαλύτερο ρόλο. Πρέπει να ακούγεστε πραγματικά ενθουσιασμένοι. Χρησιμοποιήστε λίγο υψηλότερο τόνο για να τους εμψυχώσετε και να τονώσετε την αυτοπεποίθησή τους, χωρίς ωστόσο να φωνάζετε.
Μπορούμε να εκμεταλλευτούμε όλα τα πράγματα τα οποία αγαπάει για να το προπονήσουμε στην υπακοή.

Θα πρέπει να καθίσει για να βάλουμε το λουρί, που σημαίνει βόλτα, να καθίσει και να μείνει ήσυχος για να ανοίξουμε την πόρτα ή για να του επιτρέψουμε να παίξει με άλλα σκυλιά ή για να μπει μέσα στο σπίτι έπειτα από καλή συμπεριφορά ή για να φάει. Επιβράβευση είναι να κερδίζει όλα αυτά που θέλει.

Πώς του εξηγούμε ότι έκανε λάθος;
Οι σκύλοι αντιλαμβάνονται τον κόσμο με διαφορετικό τρόπο. Δεν γνωρίζουν την έννοια της εκπαίδευσης, ποια είναι επιθυμητή και ποια μη αποδεκτή συμπεριφορά. Διατηρώντας ένα ξεκάθαρο σύστημα επικοινωνίας, απλουστεύουμε και επιταχύνουμε τη διαδικασία εκμάθησης.

Παράλληλα, ελαττώνουμε το στρες που προκαλείται από τον διαφορετικό τρόπο επικοινωνίας.

Ο τρόπος που γίνεται αυτό θυμίζει το παιχνίδι «ζεστό-κρύο» που παίζαμε μικροί. Όταν μας έλεγαν «κρύο», καταλαβαίναμε ότι κατευθυνόμασταν λάθος και δοκιμάζαμε διαφορετική προσέγγιση. Στο σκύλο μας, όταν δεν καταφέρνει να εκτελέσει την επιθυμητή συμπεριφορά, μπορούμε να πούμε με έναν ουδέτερο τόνο «Λάθος» ή «Όχι».
Είναι απλώς μια πληροφορία ότι δεν έκανε αυτό που θέλαμε και κατά συνέπεια δεν θα αμειφθεί.

Για να μην πέσει το ηθικό του, μπορούμε να προσθέτουμε χαρούμενα «πάμε πάλι», ώστε να καταλαβαίνει ότι θα ξαναπροσπαθήσουμε.
Ξέρει λοιπόν ότι θα έχει κι άλλη ευκαιρία να τα καταφέρει και ότι απλώς αυτή η προσπάθεια δεν πήγε καλά.
Αν αφήναμε το σκύλο να μαντέψει τι ακριβώς έγινε, θα αυξάναμε το στρες κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Ένα σκυλί πιεσμένο και αγχωμένο, που δεν μπορεί να καταλάβει τι συμβαίνει, δυσκολεύεται πολύ να ανταποκριθεί στην εκμάθηση.

Κοινοποίηση:
Tags: